Allt du behöver veta om Talent Acquisition

Allt du behöver veta om Talent Acquisition

Talent acquisition är ett begrepp som dyker upp allt oftare när man pratar om rekrytering, både globalt och i Sverige. Det är inte så konstigt, eftersom en bra talent acquisition-strategi kan skapa värde på många olika sätt. Företag kan exempelvis lättare identifiera, attrahera och behålla talanger som är väsentliga för att uppnå tillväxtmål och forma en blomstrande arbetskultur. Det kan även minska risken för utdragna rekryteringsprocesser och dyra felrekryteringar. Här kan du lära dig mer om ämnet och få med dig tips på hur du kan få ut det mesta av talent acquisition.

Vad är talent acquisition?

Talent acquisition kan beskrivas som en långsiktig strategi som går ut på att hitta, attrahera, rekrytera och behålla talanger som driver företagets ekonomiska tillväxt och gynnar arbetskulturen. Det handlar alltså inte bara om att rekrytera talanger. Talent acquisition kräver en djup förståelse för företagets övergripande visioner samt vilka talanger som behövs för att nå uppsatta mål.

Vad är Talent Acquisition

Vad är skillnaden mellan talent acquisition och rekrytering?

Man kan säga att rekryteringen är en del av talent acquisition. När man pratar om rekrytering refererar man till en rekryteringsprocess för en specifik roll. Den börjar ofta med att man gör en kravprofil och slutar med att onboarding.

Talent acquisition å andra sidan, är en långsiktig strategi med ett större helhetsperspektiv. Arbetet med talent acquisition pågår löpande, till skillnad från rekryteringsprocessen som har en början och ett slut. Man jobbar exempelvis ofta strategiskt med att stärka företagets position som en attraktiv arbetsplats.

Talent acquisition gynnar företag på lång sikt

En väl utstakad talent acquisition strategi kan skapa värde för ditt företag på många olika sätt. Det är exempelvis bara 29% procent av större företag som upplever sig ha rätt IT-talanger anställda på företaget. Talent acquisition kan hjälpa dig att både förstå vad för kompetens du behöver samt attrahera rätt kandidater. Kort sagt, i det långa loppet vinner du ofta tillbaka tiden, pengarna och energin du lägger på att ta fram en stark talent acquisition strategi.

Du underlättar exempelvis avsevärt för rekryteringsprocessen, eftersom du får en tydlig bild av vilka talanger du letar efter. Har du även jobbat med employer branding är chansen även stor att marknadens bästa talanger redan håller utkik efter rollen som ska tillsättas och självmant söker sig till ditt företag.

Talent acquisition minskar även risken för dyra felrekryteringar och bristfälliga matchningar. En felrekrytering kan nämligen göra så att kostnaderna för en rekrytering landar på en halv miljon kronor eller mer. Denna kostnad kan du till stor del undvika genom att noga mappa ut företagets behov av kompetenser samt tydligt kommunicera arbetskultur, förmåner och förväntningar.

Hur lyckas man med talent acquisition?

För att lyckas med talent acquisition behöver du koppla samman företagets uppsatta mål och visioner med behovet av personal och färdigheter. Det innebär att du behöver kartlägga nödvändiga kompetenser och personliga egenskaper som hjälper företaget att växa. Du behöver också förstå hur du ska utvärdera, attrahera och nå dessa kandidater.

Du kan exempelvis analysera vilka roller och kompetenser som är mest kritiska för att skapa värde för företaget och kunderna. På så sätt är det enklare att prioritera vilka talanger du behöver rekrytera och se över om det går att ta fram interna utbildningsprogram.

Samtidigt behöver du förstå vad marknadens bästa talanger önskar av sina arbetsgivare. Enligt Statista är en balans mellan privat- och arbetsliv det viktigaste. På andra plats kommer möjligheten att avancera karriärmässigt, följt av arbetsgivarens värderingar.

Det är dock viktigt att du själv undersöker om det finns andra eller ytterligare faktorer som påverkar talanger när de står inför valet att välja arbetsplats. Värdesätter de exempelvis en konkurrenskraftig lön? Eller ett flexibelt arbetsupplägg? Genom att förstå vad nuvarande och potentiella talanger letar efter är det enklare att lyckas behålla, attrahera och rekrytera dem.

Talent acquisition hjälper dig att hitta och attrahera marknadens bästa talanger

Talent acquisition inkluderar som sagt flera olika områden. Stora delar av strategierna fokuserar dock på hur företag kan hitta och attrahera kandidater. Här följer några av de områden som många talent acquisition experter ofta arbetar med.

Employer branding hjälper din talent acquisition strategi

Employer branding är en övergripande term som, kort förklarat, betyder att man aktivt arbetar med att skapa en tilltalande arbetsplats och stärka företagets position som en attraktiv arbetsgivare. Det kan handla om att marknadsföra fördelar med att vara anställd, såsom generösa förmåner, konkurrenskraftiga löner, flexibla arbetsupplägg och möjligheten till intern utbildning.

Som tidigare nämnt ser även dagens arbetstagare till balansens mellan privat- och arbetsliv samt arbetsgivarens värderingar. Därför kan det vara bra att det finns tydliga riktlinjer som är lätta att kommunicera ut till potentiella kandidater.

Bonusprogram för interna rekommendationer

I en del fall finns den perfekta talangen närmare än man tror. Många företag uppmuntrar sina anställda att tipsa om passande kandidater när en ny roll ska tillsättas. Om en anställd rekommenderar en kandidat som sedan anställs av företaget, får den som rekommenderat kandidaten en bonus.

En stor fördel med att uppmuntra dina nuvarande anställda att rekommendera kandidater är att de ofta delar grundläggande värderingar och därför ofta matchar arbetskulturen bra.

Använd digital närvaro som en del av din talent acquisition strategi

En stark digital närvaro med lättillgänglig information om arbetskultur, företagsvärdering och förmåner är ett måste för talent acquisition. Kandidater gör ofta en noggrann avvägning av potentiella arbetsgivare, så du vinner på att ha en tydlig beskrivning av hur det är att jobba hos er i flera olika digitala kanaler.

Det är exempelvis vanligt att företag använder sociala medier för att marknadsföra produkter och tjänster. Sociala medier är dock även ett utmärkt sätt att kommunicera ditt företags värderingar och kultur. En del företag har därför en separat social profil som visar företaget från anställdas perspektiv. Arbetskultur, aktiviteter och interna utbildningar är exempelvis sådant som kan ge potentiella kandidater en bild av hur det är att vara anställd på ditt företag.

Nätverka och bygg relationer med framtidens talanger

Ett aktivt nätverkande gör det enklare att bygga relationer med framtida kandidater. Du kan exempelvis medverka på branschrelaterade event, mässor, och seminarier. Det kan även vara värt att nå ut till lärosäten som utbildar i ämnen relaterade till de roller du behöver tillsätta.

Du kan också använda din digitala närvaro till att nätverka. Plattformar såsom LinkedIn är perfekta för att skapa kontakt med potentiella kandidater och dela information online.

Headhunting och alternativa rekryteringsmetoder

Det klassiska sättet att hitta talanger är att skriva en jobbannons och vänta på att ansökningarna trillar in. I bästa fall får du in en hel intressanta kandidater som du gärna vill ta vidare i rekryteringsprocessen. Denna metod är bra och effektiv på många sätt, men det kan vara klokt att fundera på fler alternativ.

En metod som kan vara effektiv är headhunting. Det betyder att personer som jobbar med talent acquisition aktivt letar efter passiva kandidater som besitter rätt färdigheter och kompetenser. Många talanger är nämligen anställda men inte stängda för nya möjligheter på andra företag.

Läs mer: Anlita ett rekryteringsföretag – vad kostar det att ta in en extern rekryterare?

Spara profiler som kan vara relevanta för framtida rekryteringar

Under en rekryteringsprocess stöter man ofta på kandidater som kan vara intressanta för framtida rekryteringar. Det kan därför vara bra att upprätthålla en positiv relation och bygga långsiktiga nätverk med profiler som redan visat intresse för ditt företag. Se bara till att du sparar alla personuppgifter i enlighet med rådande lagar och regler!

Talent acquisition inom IT och Tech är vår expertis

På INSCALE har vi över 17 års erfarenhet av talent acquisition med spetskompetens inom IT och Tech. Våra talent acquisition experter har en djup inblick i eftertraktade kompetenser och färdigheter i branschen. Detta har hjälpt oss ta fram en optimerad rekryteringsprocess som dessutom skräddarsys efter varje företags behov och önskemål.

Vi har även byggt upp ett brett nätverk på global nivå som vi använder oss av när vi headhuntar och rekryterar talanger. På så sätt har vi stenkoll på marknadens bästa talanger och kan effektivt hitta en kandidat som matchar både kravprofil, företagsvärderingar och arbetskultur.

Läs gärna mer om INSCALE’S unika TaaS-upplägg eller boka ett oförpliktigande möte så berättar vi mer!